All news & articles

Partidele au "furat" startul în precampania electorală

Publicitatea în mediul online devine din ce în ce mai atractivă de la un ciclu electoral la altul pentru partidele politice care nu limitează comunicarea cu alegătorii la mediile tradiționale. Legea le permite politicienilor să își prezinte ofertele electorale și înainte de începerea campaniei propriu-zise. Din acest motiv, încă din iulie, imediat după anunțarea rezultatelor la alegerile locale și europarlamentare, am văzut atât pe stradă, cât și în online bannere politice, în special pentru alegerile prezidențiale.

Cine a furat startul campaniei electorale?

Partidele politice care “au furat” startul oficial al campaniei pentru alegerile prezidențiale au fost AUR și PNL, care în iulie, la puțin timp de la anunțarea rezultatelor de la precedentele alegeri, au livrat campanii în online, pe desktop, cu teme precum “Planul Simion” și “Raportul pe Justiție 2024”. AUR a înregistrat un reach din totalul utilizatorilor desktop de 3,19%, iar PNL de 2,30%, conform gemiusAdReal. Comunicarea a continuat în online la fel de timid și în luna august, de data aceasta în top locurile fiind ocupate de PNL (1,46% reach, desktop) și PSD (1,41% reach, desktop). PNL a schimbat tema de campanie și a livrat reclame de mulțumire către electorat pentru voturile primite la alegerile locale și europarlamentare, cât și despre pensii. Între timp, PSD s-a axat pe campania “România Dorită” – o campanie de activare a publicului prin bannere cu întrebarea “Ce-ți dorești tu de la România?”.

Intensificarea comunicării în precampanie

Precampania electorală a luat cu adevărat avânt în perioada 1 septembrie – 24 octombrie, atunci când comunicarea s-a intensificat, în reclame au început să apară și candidații, iar numărul partidelor politice care au început să comunice a început să crească. În perioada analizată, PSD a înregistrat cel mai mare Reach desktop dintre partidele politice – 16,50%, fiind urmat de AUR – 11,43%, USR – 5,53%, PNL – 4,22%, Forța Dreptei – 1,33%, independentul Mircea Geoană – 0,36% și UDMR – 0,03%.

Cele mai multe afișări în precampanie au fost distribuite pe site-urile locale, către trusturi precum OLX, Adevărul Holding, Ringier și site-uri din provincie. Excepție face candidatul independent Mircea Geoană, a cărui campanie s-a orientat în această perioadă în mare măsură către platformele de social-media și conținut video, precum Facebook, YouTube și TikTok (peste 80% Real Users Share), urmate de site-uri locale.

Interacțiunea publicului cu reclamele

23,81 sec a alocat un utilizator vizualizării unei creații publicitare cu Mircea Geoană, 16,13 sec pentru PNL, 12,51 sec pentru USR, 11,26 sec pentru PSD, 11 sec pentru UDMR, 11,10 sec pentru AUR și 5 sec pentru Forța Dreptei, conform studiului gemiusAdReal pe desktop. De notat este faptul că echipele de campanie ale lui Mircea Geoană, PNL și PSD s-au axat să comunice în mare parte prin conținut video, în timp ce echipa USR a preferat conținutul de tip display și text.

Distribuția spațiului publicitar în precampanie

De la 1 septembrie, în ceea ce privește Share Of Voice pe segmentul politică, PSD revine în top și înregistrează cea mai mare expunere – 57,85% Share of Voice, AUR – 23,48% SOV, USR – 12,90% SOV, PNL – 3,34% SOV, Forța Dreptei – 2,22% SOV, Mircea Geoană – 0,18% SOV și UDMR – 0,03% SOV.

Campania pentru alegerile locale și europarlamentare (10 mai - 8 iunie) și așteptările pentru campania prezidențială

În topul alegerilor trecute, pe desktop, cea mai mare expunere a avut-o AUR (46,65% SOV), PSD (37,86% SOV), Dreapta Unită (USR, PMP, Forța Dreptei – 8,14%), PNL (7,29% SOV) și UDMR (0,09% SOV). În ceea ce privește canalele de comunicare, în afară de UDMR, majoritatea partidelor politice au direcționat către site-uri locale cea mai mare parte din afișări. De exemplu, PSD s-a afișat preponderent pe RomâniaTV, PNL pe Adevărul, iar AUR pe Realitatea.

Așteptări pentru campania electorală prezidențială (25 octombrie – 23 noiembrie)

După această evoluție a precampaniei, ne putem aștepta la o intensificare a comunicării online pe site-urile locale, cu o utilizare extinsă a conținutului video, continuând trendul din perioada de precampanie.

gemiusAdReal este primul și singurul studiu disponibil în România care analizează întreaga piață de publicitate online prin prisma utilizatorului final; este o cercetare user-centric bazată pe o extensie software instalată pe calculatoarele utilizatorilor dintr-un panel reprezentativ la nivel național. Analizează toate canalele (Google, Facebook, YouTube, Social Media & site-uri locale & internaționale)

Este foarte important pentru monitorizarea concurenței și a trendurilor generale în piață, conturează o imagine completă despre “cine comunică / unde comunică / cum & ce comunică” (SOV pe categorie, reach, viewability rate, reach pe un anumit TG etc.). În interfață există inclusiv posibilitatea vizualizării creațiilor care au rulat în campanii, ceea ce poate oferi insight-uri importante asupra strategiei folosite de diverse branduri.

Article image not available